Sklep Ezoteryczny szamanskibeben.pl

Autor Wątek: Słownik terminów buddyjskich  (Przeczytany 1433 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Doomin

  • *
  • Wiadomości: 6
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie pragnę... Raczej wierzę, abym mógł zrozumieć..
  • Respect: +17
Słownik terminów buddyjskich
« dnia: Maj 29, 2013, 08:50:57 pm »
+1
Cześć, w tym temacie będę zamieszczał niektóre pojęcia z książki "Trzy Filary Zen" której autorem jest Philip Kapleau. Pojęcia dotyczą buddyzmu oraz Zen (forma medytacji). Jako, że niektóre pojęcia mogą być trochę trudne w zrozumieniu, jeżeli ktoś będzie miał jakieś pytanie lub nie będzie czegoś rozumiał, niech napisze posta w tym temacie :) Lista będzie aktualizowana.



buddyzm tantryczny (czasem zwany buddyzmem ezoterycznym; jap. mikkyo): buddyjska tantra składa się z ksiąg o tak zwanym mistycznym charakterze, które mają uczyć wewnętrznego związku świata zewnętrznego ze światem ducha, toższamości Umysłu i wszechświata. W tantrycznych praktykach medytacyjnych stosowane są następujące środki:
    1) Mandala. Słowo to znaczy “okrąg”, “zestaw”, “obraz”. Istnieją rozmaite rodzaje mandali, lecz w buddyzmie tantrycznym najczęściej spotykamy dwa takie typy: pierwszym typem jest złożony obraz, przedstawiający graficznie w obrębie symbolicznych kwadratów i kół rozmaite kategorie demonów, bóstw, buddów i bodhisattwów (reprezentujących różne potęgi, siły i działania), w środku którego umiejscowiona jest postać Buddy Wajroczany, czyli “Wszechwiedzącego”;  innym typem mandali jest diagram, w którym postacie zastąpione zostały przez pewne święte litery sanskryckie (zwane bija, czyli “nasiona”).
    2) Mantra. Te święte dźwięki - jak np. Om - przekazywane są uczniowi przez mistrza podczas inicjacji. Gdy umysł ucznia jest odpowiednio nastrojony, wewnętrzne wibracje tego słowa-symbolu wraz ze skojarzeniem, jakie budzą w świadomości inicjowanego, otwierają jego umysł - jak się twierdzi - ku wyższym wymiarom.
    3) Mudra. Gesty fizyczne, a w szczególności symboliczne ruchu rąk, które są wykonywane, by pomóc obudzić pewne stany umysłu, odpowiadające stanom umysłu buddów i bodhisattwów.



dharma (jap. ho): ten podstawowy buddyjski termin ma różne znaczenia. W najszerszym znaczeniu odnosi się do 1) “zjawiska”. Wszystkie zjawiska podlegają działaniu prawa przyczynowości. Ta podstawowa prawda stanowi istotę buddyjskiej nauki. A oto inne znaczenia tego terminu: 2) prawo, 3) Najwyższa Prawda, 4) nauki Buddy, 5) doktryna buddyjska.



ego: zgodnie z buddyzmem pojęcie ego, tj: świadomości siebie jako oddzielnej indywidualności, jest złudzeniem. Powstaje ono, ponieważ wprowadzeni w błąd przez nasz rozróżniający intelekt (szósty zmysł) przyjmujemy dualizm “ja” i “nie-ja”, zaczynając myśleć i działać tak, jakbyśmy byli oddzielnym bytem przeciwstawnym światu, który znajduje się na zewnątrz nas. Wyobrażenie “ja”, czyli idea osobowości, utrwala się w podświadomości i stąd powstają takie wzorce myślowe jak: “ja nienawidzę tego, ja kocham tamto; to jest moje, tamto jest twoje”. Karmione tą pożywką ego-ja zaczyna dominować w umyśle, atakując wszystko, co mogłoby zagrozić jego przewadze i chwytając się wszystkiego, co mogłoby powiększyć jego potęgę. Antagonizm, chciwość i alienacja, znajdujące punkt kulminacyjny w cierpieniu, są nieuniknionymi konsekwencjami tego powtarzającego się ciągle procesu.



koan (chiń. gong’an): pierwotnie słowo to w języku chińskim oznaczało przypadek, który stanowił precedens prawny. W zen koanem jest sformuowanie wskazujące na ostateczną prawdę, a wyrażone w sposób, który wprawia ucznia w zakłopotanie. Koany nie mogą być rozwiązane na drodze logicznego rozumowania, lecz jedynie dzięki przebudzeniu głębszego poziomu umysłu, poza dyskursywnym intelektem. Koany składają się z pytań uczniów i odpowiedzi ich mistrzów, z urywków kazań lub wypowiedzi mistrzów, z fragmentów świętych ksiąg (sutr) i innych nauk.
    Słowo lub zwrot, do którego sprowadza się koan, jeśli się nim posługiwać jako duchowym ćwiczeniem, nazywane jest wato (chiń. huatou). Pytanie “Czy pies ma naturę Buddy?” i odpowiedź mistrza “Mu!” tworzą razem koan.  “Mu!” samo w sobie to wato.
    Powiada się, że istnieje łącznie 1700 koanów. Z tego japońscy mistrzowie zen używają tylko około pięciuset, albowiem wiele z nich powtarza się, inne zaś mają mniejszą wartość dla praktyki. Mistrzowie mają swoje własne upodobania, ale niezmiennie korzystają (o ile w ogóle stosują koany) ze zbiorów koanów: Wumenguan i Biyanji. Uczeń, który zakończy trening pod przewodnictwem rosiego (duchowego nauczyciela), przykładowo Yasutaniego, musi przejść przez koany i rozwiązać problemy innego typu w następującym porządku: rożnorodne koany - 50, Wumenguan (z wierszami) - 96, Biyanji - 100, Congronglu - 100, Denko-roku (z wierszami) - 110, Jujukinkai i inne - 90; w sumie daje to liczbę 546.

Linkback: http://forum.instytutnoble.pl/seo/22/seo/60/
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 01, 2013, 03:09:59 pm wysłana przez Doomin »
Nie pragnę zrozumieć tego, w co mam wierzyć,
raczej wierzę, abym mógł kiedyś zrozumieć.

~ Anzelm z Canterbury


Share via facebook Share via twitter

xx
Słownik

Zaczęty przez Robert Noble

1 Odpowiedzi
1976 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 18, 2013, 10:15:22 pm
wysłana przez S.C OOBE
Tags:
 


Users found this pages searching for:

instytutnoble
OOBE - Przewodnik